Waarom de investeerders van vandaag de winnaars van morgen zijn

Staan we aan de vooravond van een nieuwe grote crisis? Dat is wat menig ondernemer op het moment toch wel een beetje bezig houdt. We zijn allemaal nog steeds aan het leren hoe we goed om moeten gaan met de zogenaamde 1,5 meter samenleving, maar welk effect gaat dit op de lange termijn hebben?

Ze zeggen weleens dat de investeerders van vandaag, de winnaars van morgen zijn. Klopt dit wel?

Hoe lastig het ook kan zijn en hoeveel je gevoel ook kan zeggen dat het tegenstrijdig is, in tijden van crisis moet je investeren. De geschiedenis laat ons zien dat de bedrijven die niet de durf hebben dit te doen, het tijdens en vooral ook na een crisis lastig blijken te hebben.

 

Een voorbeeld uit de horeca

Ongeveer een jaar geleden was ik samen met mijn gezin een dagje weg. We waren net enkele maanden kersverse ouders en dit zou ons eerste echte uitstapje als gezin worden. 

Ik wilde dan ook graag dat het een perfecte dag zou worden.

De dag verliep gelukkig helemaal zoals gepland. Het weer was goed en de sfeer was goed, dus wat wil je nog meer? Een lekker hapje eten natuurlijk.

We liepen langs een brasserie dat er erg gezellig uitzag, waardoor we besloten daar wat te gaan lunchen. Dat hadden we beter niet kunnen doen…

Het meisje dat ons hielp was redelijk vriendelijk, echter niet echt geïnteresseerd. Omdat ik zelf uit de horeca kom, vallen bepaalde zaken me altijd snel op. Zaken welke iedereen uit de horeca wel zal herkennen. Zo viel het me bijvoorbeeld op dat de bediening druk was met van alles en nog wat, behalve met de gasten.

Ik bedoel, je mag natuurlijk onderling best een praatje maken, maar je gasten hoeven in principe niet te weten dat je met zijn drieën de instagram van Dave uit Havo 5 aan het doorlopen bent toch? Dezelfde Dave waar één van de dames van de bediening blijkbaar een leuke avond mee heeft gehad.

Uiteindelijk was het best wel een zaak met potentie, maar het was het allemaal gewoon net niet. Er was net niet genoeg aandacht voor de gasten, het eten smaakte net niet en we werden net niet vaak genoeg gevraagd of we nog wat wilde drinken.

Het vragen aan gasten of ze nog iets lekkers te drinken willen is bijvoorbeeld één van de zaken waar wij zo hard op hameren in onze leermodules. Dit is ook niet zonder reden. De prijs voor ons lidmaatschap is er op gebaseerd dat als ieder van je medewerkers slechts 2 extra drankjes per maand zou verkopen, je het lidmaatschap bij Yellowstone al dubbel en dwars hebt terugverdiend.

 

Het antwoord dat hij gaf vergeet ik nooit meer

Enfin terug naar onze lunch. Het duurde erg lang voordat ik kon afrekenen, waardoor ik uiteindelijk besloot zelf even richting de bar te lopen. Daar werd ik geholpen, door wat later de eigenaar van de zaak bleek te zijn. Op de vraag of alles naar wens was, besloot ik mijn ervaring met hem te delen, wellicht dat hij er als eigenaar zijn voordeel mee kon doen. Het antwoord dat hij gaf vergeet ik nooit meer….

Hij zei letterlijk tegen me: “Ach ja, dat heb je met jong personeel he! Het kost niks, maar dan krijg je ook niks”. Ik dacht: “Ja, zo kun je er ook tegenaan kijken”. Al is dat volgens mij niet de juiste manier.

Wat zou er met zijn zaak gebeuren als hij wel in goede medewerkers zou investeren?

  • Zou het werk dan sneller gedaan zijn?
  • Zouden andere medewerkers dan ook worden meegenomen tot dat hogere niveau?
  • Zou hij dan meer omzet per gast kunnen behalen als er alleen slechts meer gedronken zou worden?
  • Zou hij meer tevreden en terugkerende gasten krijgen?

Eerlijk gezegd denk ik wel te weten wat het antwoord op deze vragen zal zijn. Investeren in je team komt 100% ten goede van je zaak. Alleen, dit moet je wel willen natuurlijk. 

Zelfs in tijden van crisis.

Wij laten je graag zien hoe je kunt investeren in het ontwikkelen van al je medewerkers, een investering die 100% ten goede komt aan de groei van je bedrijf.

Heb je interesse in een live demo van ons platform? Klik dan op onderstaande knop om direct in onze agenda een video afspraak in te plannen.

Yellowstone is het meest complete online trainingsplatform van horeca Nederland

Benieuwd naar onze aanpak of wil je eens sparren over de groeikansen in jouw bedrijf? 

PLAN EEN GRATIS DEMO
Close

50% Compleet

Wil je tips en inspiratie in je mailbox om je bedrijf te laten groeien? 

Je kunt je altijd weer uitschrijven.