Succesvolle horeca en kostenbesparende medewerkers

besparen betrokkenheid medewerkers succes

Iedere horeca ondernemer kent waarschijnlijk zijn of haar kerncijfers uit het hoofd. Omzet, inkoopkosten, huisvestingskosten en loonkosten.

Gemiddeld gezien liggen de personeelskosten rond de 30%. Dit zijn in principe vaste kosten waar je weinig aan kunt veranderen, buiten dan de medewerkers later laten komen, of eerder laten gaan wanneer het rustig is. Je kunt ook goedkopere krachten inzetten, maar dit komt waarschijnlijk niet je zaak ten goede.

In een eerdere blog beschreven we al hoe belangrijk een goede balans tussen werk en privé is en hebben we ja al laten zien dat investeren in medewerkers gelijk staat in investeren in de groei van je zaak. Maar hoe kun je nu besparen op kosten en tegelijkertijd investeren?

Het antwoord is eenvoudiger dan je misschien denkt.

Gemiddeld gezien vervangt de horeca jaarlijks ongeveer 40% van haar personeelsbestand. Dit betekent dat dus jaarlijks 40% van de medewerkers opnieuw ingewerkt moet worden wat natuurlijk een aantal nadelen met zich meebrengt.

 

Bestaande gasten behouden

Als eerste zou je kunnen stellen dat medewerkers die je bedrijf gaan verlaten in hun hoofd al bezig zijn met hun vertrek. Ze zullen minder investeren in je bedrijf en je gasten, want dit gaat zich voor hun toch niet meer terugbetalen. 

Minder aandacht voor de gast betekent minder tevreden gasten. En laat het nu net die tevreden gasten zijn die je aanzienlijk helpen met het besparen op kosten. Wist je bijvoorbeeld dat het 5 tot 25 keer zoveel kost om nieuwe gasten te werven, dan om bestaande gasten te behouden? 

Het tweede nadeel dat het verloop van medewerkers met zich meebrengt zijn de kosten die gemoeid gaan met het werven van nieuwe krachten (advertenties, gesprekken etc.) en het inwerken van nieuwe medewerkers. Het duurt steeds toch wel een tijdje voordat een nieuwe medewerker echt op niveau is. Hierbij dienen we ook rekening te houden met het verlies in omzet dat je hebt doordat je een ervaren kracht moet vervangen door misschien wel een minder ervaren kracht. 

Het derde nadeel is de krapte op de arbeidsmarkt. Zie maar eens een goede medewerker te vinden. Dat is vaak niet zomaar even gedaan toch?

Stel je eens voor dat je niet binnen het gemiddelde zou vallen en je jaarlijks wellicht 10%, of misschien slechts 5% van je medewerkers hoeft te vervangen. Zou je grofweg uit kunnen rekenen hoeveel je dat aan kosten zou besparen? Zowel direct als indirect?

 

Betrokken medewerkers blijven bij je

Betrokken medewerkers zijn 5 keer minder geneigd je bedrijf te verlaten. Maar hoe krijg je je medewerkers nu meer betrokken bij je bedrijf? Uit onderzoek blijkt dat loon hier slechts een hele kleine bijdrage aan levert. De meest betrokken medewerkers ervaren een gevoel van saamhorigheid, van waardering en perspectief in hun eigen ontwikkeling. 

We zijn het volledig met je eens dat investeren in je medewerkers een kostenplaatje met zich meebrengt, alleen valt het in het niet bij wat je in totaal bespaart als je hierdoor meer betrokken medewerkers krijgt. 

Zou je eens willen weten wat het investeren in je medewerkers voor jou kan betekenen? We laten je graag in een live demo zien wat Yellowstone voor je kan betekenen, hoe je kosten kunt besparen en een professioneel team neer kunt zetten dat zorgt voor meer tevreden gasten en meer rendement voor jou als ondernemer.

Vraag een live demo aan van onze online academy en we nemen je stap voor stap mee in ons proces.

Meer weten over Wizzflix? Klik hier.

 

Op de hoogte blijven van nieuws en updates? 

 

Schrijf je in voor de mailinglijst om nieuws en updates te ontvangen over Wizzflix plus handige tips voor meer succes in je bedrijf!

 

Inschrijven