Het geheim van het eerste drankje

bier drankje fris koffie thee upsell wijn

Wist je dat er met het eerste drankje iets bijzonders aan de hand is? Het eerste drankje van je gast kan de gemiddelde besteding per gast tot wel 30% laten groeien. Ik leg je graag uit hoe dit werkt. Uit een onderzoek onder honderden horecazaken is gebleken dat ruim driekwart van je gasten hetzelfde drankje blijft drinken als het eerste drankje dat ze bij je hebben besteld.

Waarschijnlijk herken je dit fenomeen zelf ook? Vaak wordt er bij de tweede, derde of vierde bestelling simpelweg nog een rondje besteld, buiten dan de personen die als aangewezen BOB fungereren en na een drankje of 2 overgaan op fris.

 

We stappen niet over op een ander drankje

Hoe komt dit nu? Hoe komt het dat we gaandeweg ons bezoek vaak niet overstappen op een ander drankje? De reden is eigenlijk simpel, we hebben het proces van een keuze maken namelijk al doorlopen, waardoor we dit bewust of onbewust niet nog een keer willen doen.

Wanneer we eenmaal voor dat pilsje of dat huiswijntje hebben gekozen, dan bestellen we dat drankje de volgende ronde weer. Vaak zitten we als gast dan midden in een gesprek met ons gezelschap en hebben we geen tijd meer om een nieuwe keuze te moeten maken: 

“Willen jullie ook nog een pilsje?”
“Ja doe maar?”
“Ober! Mag ik nog 2 pilsjes en een wijntje alsjeblieft?”

 

Hogere besteding per gast

Een hogere gemiddelde besteding per gast zit in de bestelling van het eerste drankje. Wanneer het eerste drankje wat “specialer” is dan een normaal pilsje, de huiswijn of een simpel kopje koffie, dan kan je omzet tussen de 15% en 30% groeien.
Alleen maar door slim om te gaan met het opnemen van het eerste drankje.

De reden dat dit op deze manier werkt is “twijfel”. Zodra gasten binnenkomen, plaatsnemen en op de kaart gaan kijken is er twijfel over wat je wilt bestellen toch?

Wat staat er allemaal op de kaart? Waar heb je zin in? Wie rijdt er terug?

Op dat eerste moment van bestellen staan je gasten het meeste open voor een aanbeveling van jou als expert. Jij kent de kaart immers op je duimpje en weet goed wat past bij wat. Op dat moment, wanneer ze dus actief bezig zijn met het maken van een keuze, is het aan jou om hier proactief mee om te gaan.

 

Gasten inspireren

Dit moment, het eerste moment van bestellen is namelijk je allerbeste kans om je gasten te inspireren voor iets speciaals te gaan. Wanneer dat lukt, dan is de kans ontzettend groot dat ze die speciale drankjes nog een aantal keer bestellen.

Dit maakt een groot verschil in omzet, want reken maar uit: 4 keer een normaal pilsje á € 2,50, of 4 keer een speciaal biertje á € 4,-. Je omzet per gast is hierdoor geen € 10,-, maar €16,-.

Nu vraag je je wellicht af, hoe je dit het beste kunt doen? Er komt een beetje durf bij kijken, al vraagt het vooral alertheid en inlevingsvermogen richting je gasten.

 

Een tip van Yellowstone

Een eerste tip die ik je wil geven is dat je onderbewuste vaak blijft hangen bij het laatste dat je iemand hoort zeggen. Wanneer je bijvoorbeeld vraagt of je gast de huiswijn wilt of een speciale wijn, een pilsje of een speciaal biertje, dan blijft in veel gevallen dat laatste hangen, waardoor de keus ook vaak op dat laatste valt.

Het komt ook vaak voor dat gasten eerst op het menu kijken en vervolgens vanuit de kaart bij je bestellen. Ook dan is het de kunst om van dat eerste drankje iets speciaals te maken. 

Wat zou er gaan gebeuren als je iedere gast die een kopje koffie bestelt, vraagt: “Wilt u een kopje koffie of liever iets speciaals als een cappuccino een lekkere latte macchiato?”.

Ik wil er natuurlijk ook even bij zeggen dat het ontzettend gaaf is als het je ook lukt. Het gaat er ook niet om dat je verkoperig over komt, het gaat erom dat je zorgt voor een speciale gelegenheid voor je gasten. Dat kopje koffie kunnen ze thuis immers ook drinken toch?

Gasten komen voor de beleving, voor iets dat ze thuis niet zo makkelijk op tafel kunnen zetten. De keuze voor een speciaal drankje levert alleen maar een bijdrage aan die hogere beleving.

Wanneer ik alles bij elkaar optel zijn er drie grote voordelen te behalen met het eerste drankje: 

  1. Het is commercieel interessant voor je zaak
  2. Een speciaal drankje zorgt voor meer beleving bij je gasten
  3. Het geeft je een enorme kick als het lukt om een speciaal drankje te verkopen

Wist je dat we over upsellen in de horeca ook trainingsgmodule hebben en dit slechts één van de ruim 250 trainingen is die onze online horeca academy rijk is?

Ben je nieuwsgierig naar hoe onze academy werkt en wat voor positief effect dit kan hebben op je bedrijf? Vraag dan eens een live demo aan en we laten je zien hoe alles werkt.

Meer weten over Wizzflix? Klik hier.

 

Op de hoogte blijven van nieuws en updates? 

 

Schrijf je in voor de mailinglijst om nieuws en updates te ontvangen over Wizzflix plus handige tips voor meer succes in je bedrijf!

 

Inschrijven