Dit maak je maar één keer

Wanneer je wit zorgen voor tevreden gasten is het maken van een echte connectie met je gasten één van de meest belangrijke aandachtspunten. Het maken van een connectie begint altijd met de eerste indruk.

Hoe cliché het ook mag klinken, je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Zorg er daarom voor dat deze goed is en je zult er veel voordeel uit kunnen halen.

Een onvriendelijke bediening en je als gast niet gezien voelen, vallen onder de grootste irritaties die horecabezoekers kunnen hebben. Gelukkig zijn dit net de irritaties die je ontzettend makkelijk kunt voorkomen, mits je natuurlijk de juiste instelling hebt. En aangezien een goed begin slechts de helft blijkt te zijn, ben je met het maken van een goede eerste indruk al voor de helft op weg naar een tevreden gast.

Hoe werkt dat dan precies, zo’n eerste indruk? Denk eens goed na over de laatste persoon die je hebt ontmoet. Wat dacht je toen je deze persoon voor het eerst zag? 

Het is heel menselijk om iemand die je ontmoet direct in een hokje te plaatsen. Dat doen we namelijk vaak onbewust. Dit komt omdat onze hersenen altijd zo efficiënt mogelijk willen werken, waardoor het in een bepaald hokje plaatsen van mensen gewoon makkelijk is. 

Dat is ook de reden dat bij een eerste ontmoeting onbewust direct een aantal vragen door je hoofd spoken. Wie is deze persoon? Hoe oud is hij? Waarom zou ik naar deze persoon luisteren? Pfff hij praat wel langzaam zeg…

Herken je dit?

Allemaal vragen en oordelen die je direct klaar hebt, ondanks dat je iemand nog helemaal niet kent. Dit fenomeen noemen we thin slicing. Een term uit de psychologie dat betekent dat we heel snel en met minimale informatie een oordeel kunnen vellen over een persoon. 

Dit oordeel vellen we op basis van karaktereigenschappen, details of de situatie waarin we verkeren. Iedere “slice” helpt ons om een beter oordeel te vellen, soms zelf even of zelfs meer accuraat dan wanneer we meer informatie verkrijgen. We zijn er dus vaak ook vrij goed in.

Het mooie is dat we weten waarom we dit op deze manier doen. Het komt namelijk voort uit de oertijd, waar we als mens (of als dier) binnen een fractie van een seconden in moest schatten of iets dat we zagen, hoorden, roken, of voelden, een gevaar voor ons vormde.

Maar wat heb je hier nu aan in de horeca? Ontzettend veel zo blijkt. In de horeca ben je namelijk de hele dag bezig met het maken van eerste indrukken bij je gasten. Zodra je hier bewust mee om kunt gaan, kun je hier ook invloed op uitoefenen.

Hoe beter je wordt in het maken van een eerste indruk, des te makkelijker je je gasten tevreden kunt stellen. En laat de tevredenheid van de gasten nu grote invloed hebben op het succes van je zaak.

Yellowstone is het meest complete online trainingsplatform van horeca Nederland

Benieuwd naar onze aanpak of wil je eens sparren over de groeikansen in jouw bedrijf? 

PLAN EEN GRATIS DEMO
Close

Vul hieronder je gegevens in.

50% Compleet